علم و تکنولوژی و ...

elmology
این وبلاگ به منظور آگاه سازی شما هموطنان گرامی از اخبار علم و تکنولوژِی و ... است

امید وارم مدت زمان خوشی را در این وبلاگ پشت سر بگذارید
.
.
باتشکر
ارسلان منصورزاده (A"S)
.
.
.
.
""لطفا لطفا نظر یادتون نره... دل ما هم به همین نظرا خوشه""
آخرین مطالب
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب

نجوم

شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵ ق.ظ

حیات زمین وابسته به سیاره ی مشتری




 محققان ناسا با بررسی این نقش می‌گویند: طبق گزارشات به‌رغم فاصله ۷۷۸ میلیون کیلومتری از خورشید، نیروی جاذبه ابرغول گازی به حدی بوده که روی سیارک‌ها، ستارگان دنباله‌دار و تحولات جوی در زمین تأثیر زیادی داشته است.

 به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ سیاره مشتری از دیرباز تا کنون نقش مهمی را در حیات کره‌ی زمین ایفا کرده که عملا این نقش نوعی تکمیل کننده سایر عوامل محیطی است.

محققان ناسا با بررسی این نقش می‌گویند: طبق گزارشات به‌رغم فاصله ۷۷۸ میلیون کیلومتری از خورشید، نیروی جاذبه ابرغول گازی به حدی بوده که روی سیارک‌ها، ستارگان دنباله‌دار و تحولات جوی در زمین تأثیر زیادی داشته است.

این تحقیق نشان می‌دهد که اندازه بزرگ و کشش جاذبه قوی این سیاره، خرده ریزهای خطرناک باقی مانده از اجرام آسمانی را به سوی خود کشیده و آنها را از حرکت بسوی زمین، باز می دارد، یا به نوعی سپر گونه عمل نموده است.

دانشمندان معتقدند میلیاردها سال پیش نیروی جاذبه مشتری نخستین علائم حیات‌بخش در محیط زمین را به‌وجود آورده است و نقش بسزایی در تنوع آب و هوایی در زمین گذاشته است.

مشتری می‌تواند ۱۳۰۰ زمین را در خود جای دهد اما با این وجود این جرم زیاد، چگالی مشتری در حدود یک چهارم چگالی زمین می‌باشد چرا که بیشتر سیاره از عناصر سبک هیدروژن و هلیوم ساخته شده‌ است.

به دلیل گرانش بسیار قوی مشتری که قوی‌ترین میدان مغناطیسی را در منظومه شمسی داشته و ۱۴ بار نیرومندتر از زمین می‌باشد.

گازهای هلیوم و اکسیژن بخش بسیار زیادی از مواد ترکیبی این غول کیهانی را تشکیل می‌دهند اما بارزترین ویژگی‌ مشتری، لکه سرخ‌گون و بزرگ آن است که همانند گردبادی بی‌وقفه جریان دارد و رنگ لکه پیوسته تغییر می‌کند.

محققان بر این باورند که وجود کم فسفر و گوگرد در کریستال‌های آمونیاک دلیل تحول رنگ لکه است. این طوفان قطری سه برابر قطر زمین دارد و مدت طولانی است که به دور مشتری در حرکت است و سرعت حرکت آن به حدود ۳۵۰ مایل بر ساعت می‌رسد.

ابعاد لکه سرخ ۲۴۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کیلومتر در جهت شرق به غرب و ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ کیلومتر در جهت شمال به جنوب است. این لکه در اصل یک طوفان چرخنده دائمی در ناحیه °۲۲ در جنوب استوای مشتری است که دست کم ۱۷۷ سال است که وجود دارد و احتمالاً ۳۴۲ سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۲۱
ارسلان منصورزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی